تبلیغات
مطالب اینترنتی - شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت
 
مطالب اینترنتی
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 



مفیدستان:

علاوه بر اینها، محدّثان و حافظان حدیث در آثار و تالیفاتشان آن را آورده و در برابر آن تواضعو خشوع کرده و آن را نقل کرده اند، حتّى برخى از آنها به صحّت آن تصریح کرده اند. با توجّه به اینها، این پرسش مطرح مى شود که اجماعابن تیمیّه از کجا پیدا شده و اهل اجماعِ او از کدام نقطه زمین روییده اند؟!

بخش اعتقادات شیعه تبیان

آیه ولایت

آیا ادعاى ابن تیمیه در باره جعلى بودن شان نزول آیه ولایت نزد شیعه صحیح است؟

پاسخ تفصیلی: ابن تیمیه مى گوید:

بعضى از جاعلان درباره آیه: «اِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَیُوْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»(۱)؛ (سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمانآورده اند؛ همان ها که نمازرا برپا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند)، حدیثدروغى وضع کرده، مى گویند: این آیه درباره «على» هنگامى که انگشترش را در نمازصدقه داد نازل شده است، در حالى که این حدیثبه اجماع محدّثانِ آگاه، دروغ محض است.(۲)

آنگاه وى با یک سرى حرف هاى پوچ و بیهوده که زیاد اینگونه سخنان را در برابر نصوص در کتاب «منهاج السنه» خود تکرار مى کند و نمونه اش در مبحث ردّ شمس، و بحث آیه تطهیر(۳)، و آیهمودّت(۴)، و حدیث مواخات و غیره نیز آمده، بر جعلى بودن این حدیث استدلال کرده آن را ردّ مى نماید.

در پاسخ مى گوییم: تصور نمى شود که بى شرمى و وقاحت، انسان را به جایى برساند که همه حقایق را زیر پا گذارد و روایتى که سندش به [بسیاری از صحابهاز جمله:] امیر مومنان، ابن عبّاس، ابوذر، عمّار، جابر انصارى، ابورافع، انس بن مالک، سلمه بن کهیل، و عبدالله بن سلام منتهى مى شود، و امامان و حافظان حدیث آن را نقل کرده اند، را دروغ پنداشته و در خیال باطل خود بر جعلى بودن آن ادّعاى اجماع کند. آرى، این اجماع نیز مانند اجماع هاى دیگرش بى پایه و دور از صدق و راستى است.

نمى دانیم او چگونه مى گوید: اهل علم، بر دروغبودن آن اجماعدارند، در حالى که آنان در دو جا به این آیه شریفه و این حدیثاستدلال کرده و آن را از آیات الاحکام(۵) شمرده اند؛ یکى: در احکام نمازکه آیا نماز با انجام کارهاى کوچک باطل مى شود یا نه؟ دوم: در صدقه مستحبى که آیا زکات نامیده مى شود یا خیر؟ و اینها به صراحت نشان مى دهند که آنان در صحّت حدیث اتّفاق نظر دارند.

و همچنین متکلّمانى که خواسته اند آن را مورد نقد و بررسى قرار دهند، بدون خدشه در سند، تنها پیرامون دلالتش بحث کرده اند، حتّى برخى با وجود نقدى که بر دلالتش دارند گفته اند: اصل حدیث نزد همه مفسّران ثابت است و اگر بحثى هم هست تنها درباره معناى آن است. همه اینها به خوبى نشان مى دهد که صحّت حدیث نزد همه مفسّران و متکلّمان و فقها پذیرفته شده است.

علاوه بر اینها، محدّثان و حافظان حدیث در آثار و تالیفاتشان آن را آورده و در برابر آن تواضع و خشوع کرده و آن را نقل کرده اند، حتّى برخى از آنها به صحّت آن تصریح کرده اند. با توجّه به اینها، این پرسش مطرح مى شود که اجماع ابن تیمیّه از کجا پیدا شده و اهل اجماعِ او از کدام نقطه زمین روییده اند؟! در اینجا تعدادى از راویان یا قبول کنندگان حدیث را بر مى شماریم:

۱ ـ ابو جعفر اسکافى معتزلى، متوفّاى (۲۴۰)؛ وى این حدیثرا در رساله اى که در ردّ جاحظ نگاشته، آورده است(۶).

۲ ـ حافظ ابو عبدالرحمن نسائى، صاحب سنن، متوفّاى (۳۰۳)، در «صحیح» خود.

۳ ـ ابن جریر طبرى، متوفّاى (۳۱۰)؛ وى در تفسیرخود حدیثرا با چندین طریق نقل کرده است.(۷)

۴ ـ حافظ ابوبکرجصّاص رازى، متوفّاى (۳۷۰)، در «احکام القرآن» با چندین طریق.(۸)

۵ ـ ابو القاسم جار اللهزمخشرى حنفى، متوفّاى (۵۳۸)؛ وى در تفسیر«کشّاف»(۹) حدیث را آورده و مى گوید :

اگر کسى اشکال کند که واژه به کار رفته، یعنى «مومنین»، جمع است، پس فرد نمى تواند مراد باشد! در پاسخ مى گویم: اگر چه صدقه دهنده و سبب یک نفر بوده است، لکن به صورت جمع آورده شده تا دیگران را براى انجام چنین کارى و رسیدن به ثواب آن تشویق نماید.

۶ ـ حافظ ابو القاسم ابن عساکر دمشقى، متوفّاى (۵۷۱)، با طرق متعدّد در تاریخ شام.(۱۰)

۷ ـ عزّ الدین ابن ابى الحدید معتزلى، متوفّاى (۶۵۵)، در «شرح نهج البلاغه».(۱۱)

۸ ـ قاضى ناصر الدین بیضاوى شافعى، متوفّاى (۶۸۵)، در «تفسیر» خود.(۱۲)

۹ ـ جلال الدین سیوطى شافعى، متوفّاى (۹۱۱)، در «الدرّ المنثور»(۱۳) با چندین طریق.(۱۴)

پی نوشت ها:

(۱). سوره مائده، آیه ۵۵٫

(۲). منهاج السنّة، ج ۱، ص ۱۵۶٫

(۳). سوره أحزاب، آیه ۳۳٫

(۴). سوره شورى، آیه ۲۳٫

(۵). چنانکه جصّاص در أحکام القرآن، ج ۲، ص ۴۴۶ و دیگران (مانند نسفى در تفسیر خود(ج ۱، ص ۲۸۹)، و طبرى در أحکام القرآن (ج ۳، ص ۸۴)، بیان کرده اند.

(۶). نقض العثمانیّة، ص ۳۱۹٫

(۷). جامع البیان، ج ۶، ص ۱۸۶ (مج ۴، ج ۶، ص ۲۸۸).

(۸). أحکام القرآن، ج ۲، ص ۵۴۲ (ج ۲، ص ۴۴۶).

(۹). الکشّاف، ج ۱، ص ۴۲۲٫

(۱۰). تاریخ مدینه دمشق، ج ۱۲، ص ۳۰۵؛ و در ترجمة الإمام علیّ بن أبی طالب(علیه السلام)، چاپ تحقیق شده، شماره ۹۱۵؛ و در ترجمة عمر بن علیّ.

(۱۱). شرح نهج البلاغة، ج ۳، ص ۲۷۵ (ج ۱۳، ص ۲۷۷، خطبه ۲۳۸).

(۱۲). تفسیر بیضاوى، ص ۳۴۵ (ج ۱، ص ۲۷۲).

(۱۳). الدرّ المنثور، ج ۲، ص ۲۹۳ (ج ۳، ص ۱۰۵).

(۱۴). گردآوری از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد حسین شفیعی شاهرودی، موسسه میراث نبوت، چاپ سوم، ص ۲۹۹٫


منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

نزول آیه ولایت در باره امامت علی ع به اعتراف اهل …حبل المتین نزول آیه ولایت در باره امامت علی ع به اعتراف اهل سنتفیلم شهید مصطفی چمران فیلم شهید مصطفی چمران مرگ بر اسرائیل به زبان های زنده دنیا مرگ بر اسرائیلموسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی موسسه …بدعت های بنی امیه در دین در این كتاب، بعد از بیان معنای بدعت به بدعت‌های بنی‌امیه در بررسی حدیثی منسوب به امام حسینع در مذمت …پس در واقع علامه مجلسیره اینجا می خواسته بفرماید منظور از عرب در این روایت دوستان چرا شیعه شدم؟ شیـعه مناجات های اهل بیت ع من را شیعه کرد حمید شیرانی هستم در سال در بخش فنوج شهرستان شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت شبهه ابن تیمیه در مورد شأن آیا ادعاى ابن تیمیه در باره جعلى بودن شان نزول آیه ولایت نزد پرتال جامع سنت پاسخ به شبهه ایه ولایت از طرف ابن تیمیه است به چشم‌شان نمی‌رود شبهه که ایه ولایت را در حق شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت آیا ادعاى ابن تیمیه در باره جعلى بودن شان نزول آیا ادعاى ابن تیمیه در باره جعلى پرتال جامع سنت اسناد شأن نزول آیه ولایت بازخوانی مدارک و اسناد شأن نزول آیه ولایت ابن تیمیه در درباره نزول این آیه در مورد سایت گرد شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت دو فرضیه درباره علل حادثه در معدن عکس باد و طوفان در تهران شبهه «ابن تیمیه» درباره آیه ولایت اکمال شبهه «ابن تیمیه اتفاق مفسران بر نزول آیه در مورد و شأن نزول آیه اکمال در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شبهه ابن تیمیه در اتهام ابن تیمیه در برترى شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت پاسخ به شبهه ابن تیمیه درخصوص آیه ولایت پاسخبهشبههابن پاسخ به شبهه ابن تیمیه ابن تیمیه نزول آیه که به آیه ولایت مشهور است را در شان شأن نزول آیه ولایت ویکی فقه شأننزولآیهولایت شأن نزول آیه ولایت ذخیره مقاله با ابن تیمیه تنها منکر ← نظر شیعه در شأن نزول آیه نقد و بررسی احادیث ولایت از دیدگاه اهل سنت پاسخ شبهه ابن تیمیه در حالی که روایات شأن نزول آیه ولایت وارد می در مورد فضیلت اهل

مطلب شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت
http://mofidestan.ir/%d8%b4%d8%a8%d9%87%d9%87-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%aa%db%8c%d9%85%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b4%d8%a3%d9%86-%d9%86%d8%b2%d9%88%d9%84-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :